Sarnix.Blog Rotating Header Image

Online.nl

Ieder jaar wissel ik van provider, zo is de laatste jaren gebleken. Ik ga voor voordelige abonnementen en als er een voordeliger abonnement is dan zal ik niet aarzelen over te stappen. Er is altijd ergens een aanbieder met een actie die 1 jaar geldig is, waarna het tarief substantieel omhoog gaat, maar tegen die tijd stap ik dus over van ISP naar ISP naar ISP.

Tegenwoordig is zo’n overstap erg goed geregeld. Begin mei ben ik overgestapt van Tele2 naar Online.nl. Bij Tele2 was ik erg tevreden en kreeg ik een 10Mb/s voor 8,95 per maand. Na een jaar werd dit 18,95 en alhoewel dat niet duur is besloot ik toch op zoek te gaan naar een nieuwe aanbieding. Ik kon niet nogmaals zo’n belachelijke lage prijs vinden, maar Online.nl leek goedkoop te zijn voor 25 euro per maand, maar dat is dan inclusief KNP lijnhuur en is het mogelijk goedkoop vast te bellen. Dat laatste doe ik eigenlijk helemaal niet, maar dat terzijde. Was ik bij Tele2 gebleven dan was ik per maand 5 euro duurder uit en dat is eigenlijk waar deze post over gaat: was ik maar nooit overgestapt. De 5 euro die ik me nu bespaar geeft zo veel ergernissen en beloven zoveel drama voor de rest van het jaar. Ik heb nu nog geen 2 weken Online.nl en de teleurstellingen/ergernissen/irritaties blijven zich maar opstapelen.

Misschien had ik vooraf genoeg moeten weten. Vooraf waren er geen onoverkomelijke moeilijkheden of complicaties, desalniettemin verliep de aanvraag allesbehalve vlekkeloos. Na het formulier op de webpagina ingevuld te hebben zouden ze me binnen 4 dagen bellen voor mijn Tele2-klantnummer. Na 5 dagen stuurden ze een e-mail dat ze mij niet konden bereiken, waarop ik een e-mail terugstuurde met mijn klantnummer. Op de een of andere manier bracht dit Online.nl in de war. Er was van het protocol afgeweken en dat compliceerde de aanvraag dermate dat ik zelf maar de overstap met Tele2 moest regelen. Ik zag hier geenszins de noodzaak van in en heb de aanvraag geannuleerd en het proces daarna opnieuw opgestart. Had ik ze maar direct en voor altijd links laten liggen.

Zelf ben ik nu geneigd te zeggen dat ik na die mislukte aanvraag/overstap genoeg had moeten weten. Echter, ik heb dus voor een 2de keer dezelfde aanvraag gedaan. Bij de aanvraag is er ruimte voor eventuele opmerkingen en daar heb ik direct mijn klantnummer van Tele2 opgegeven en ik vermoed dat dat er in grote mate toe heeft bijgedragen dat in ieder geval de overstap goed gelukt is. Op de dag dat mijn abonnement van Tele2 afliep was ik ‘s ochtends nog online via Tele2. Bij thuiskomst in de namiddag bleek de verbinding weg. Even de modems verwisselen en ik was direct online via Online.nl. So far, so good zou je zeggen.

Mijn vorige modems waren voorzien van wifi. Niets kan desastreuzer zijn dan een draadloos modem zonder wachtwoord, omdat iedereen dan op je modem kan inloggen en van alles kan aanpassen. En omdat ik kon inloggen op mijn modem zonder wachtwoord besloot ik er direct een wachtwoord op te zetten. Me niet direct realiserend dat het op dit moment niet opportuun was, omdat het modem toch niet voorzien was van wifi. Desalniettemin zou het geen kwaad moeten kunnen, maar dat kan het dus wel. Ik heb mijn wachtwoord aangepast en wilde verder in het modem de opties doornemen toen mij direct door het modem om een loginnaam en een wachtwoord werd gevraagd. Logisch. En het wachtwoord wist ik wel, maar de loginnaam was geen admin of root of wat dan ook voor logische naam, die ik kon verzinnen. Sindsdien kan ik niet meer inloggen op mijn modem en heb hierover nu al 4 keer contact gehad met de helpdesk van Online.nl. Dat lijkt misschien niet eens zoveel, maar Online.nl reageert pas na 2 werkdagen, dus weekenden niet meegeteld, op ieder mailtje. Ik ben nu 12 dagen verder (zolang als mijn abonnement actief is), maar nog geen stap dichter bij. In hun eerste mailtje werd gesteld dat er volgens hen geen wachtwoord functionaliteit op het modem zit.

Wij begrijpen uw vraag niet helemaal, het modem dat u van ons heeft, de 
Speedtouch 706, heeft voor zover wij weten geen inlog - en 
wachtwoordfunctie. Zou u uw vraag in een antwoord op dit e-mailbericht 
wat verder willen specificeren?

Geen tergender antwoord dan dat kan ik bedenken. De deur is op slot, je ziet het slot zitten en na 2 dagen zegt degene die het zou moeten weten: “Nee, er zit volgens mij helemaal geen slot op.” En als je daar op reageert moet je 2 dagen wachten voordat je te horen krijgt: “Als je hem reset is het wachtwoord er van af.” Tsja, wat stelt zo’ beveiliging dan voor? En natuurlijk is dat onzin en ondanks dat probeer ik het toch en laat ik hen daarna weten dat het niet werkt en dan moet je 2 dagen voordat je antwoord krijgt. Hun volgende reacties ontstegen het niveau van eerdere berichten nauwelijks en zal ik derhalve weglaten.

Een ander probleem is dat ik niet bij mijn netwerk-printer kan komen en dat ik niet kan e-mailen via mijn e-mailclient. Het eerste is vervelend, maar geen dagelijkse ergernis en zal ik kunnen oplossen zodra ik mijn modem in kan. Althans, dat zou het in ieder geval een stuk makkelijker maken. Niet kunnen e-mailen anders dan via webmail is bijzonder storend. Ik kan mijn eigen mailserver niet bereiken en ook geen gebruik maken van smtp.online.nl. Telnetten naar deze servers op port 25 is ook niet mogelijk. Ik gebruik Thunderbird voor lezen en schrijven van berichten. Echter, om daadwerkelijk een mailtje te versturen moet ik nu alles bewaren als draft, vervolgens inloggen via webmail, naar mijn drafts gaan, de draft hervatten en dan op “versturen” klikken om een mailtje de deur uit te kunnen doen. Mijn vraag hierover is vooralsnog volkomen genegeerd. Ik heb net opnieuw de klantenservice om duidelijkheid gevraagd, dus over 2 dagen krijg ik zeer waarschijnlijk een niet bijzonder intelligente opmerking hierover te verwerken.

Mocht je over willen stappen van provider en je hebt Online.nl als optie in de overweging meegenomen weet dan waar je aan begint.

Be Sociable, Share!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • StumbleUpon
  • LinkedIn
  • Reddit
  • Tumblr
  • Google Bookmarks